e-handeln i vara fysiska handelsmiljoer

Hur integrerar vi e-handeln i våra fysiska handelsmiljöer?

Den frågan verkar de flesta som arbetar med handelsfastigheter ställa sig. Är svaret på frågan: genom att lösa konsumenternas ”last mile”?

De senaste åren har vi sett hur flera fastighetsägare öppnar egna utlämningsställen, s.k. click & collect. Fenomenet click & collect syftar helt enkelt på att du handlar på nätet och hämtar i fysisk miljö. I Sickla Köpkvarter heter tjänsten Leveriet, i Mall of Scandinavia heter tjänsten Click & Services, i Avion galleria i Umeå kan vi besöka deras Info & Lounge och i The Lobby finns givetvis också en click & collect. Även om profil och utformning skiljer sig åt har de alla det gemensamt att kunden dels kan hämta paket och ordna med returer, men även nyttja provrum. Vissa erbjuder kringtjänster som receptionsservice, paketinslagning och showroom för e-handlare.

Samtidigt utvärderar och överväger allt fler av dagligvaruaktörerna att avveckla sina samarbeten avseende paketutlämning med PostNord. Så hur kommer det sig att flera fastighetsägare börjar agera paketombud samtidigt som matbutiker ser manuell utlämning som problematisk? Matvarubutikerna säger sig inte klara av de kraftigt ökade volymerna, trots att ersättning utgår per paket. Vanligtvis brukar ökade volymer skapa bättre förutsättningar för lönsamhet men det tycks inte gälla i detta fall.

Kommer fastighetsägarna kunna tjäna pengar på e-handelspaketen – kan de med lönsamhet konvertera butikslokaler till logistikhubbar? Sannolikt inte. Däremot kan de kanske genom att samla kundens leveranser på en och samma plats och i en inbjudande miljö skapa större kundlojalitet och på sikt kapitalisera på det.

PostNord var själva tidigt ute med att erbjuda en ”digifysisk” upplevelse i sin butik på Kocksgatan på Södermalm. Inredningen är kanske inte lika påkostad och noga designad som hos ovan nämnda handelsplatser men idén är densamma. Inom detaljhandeln har många arbetat målmedvetet med click & collect i flera år, för dessa aktörer blir butikerna en del av logistikkedjan. Tricket har för många varit att erbjuda gratis frakt till den som hämtar i butik och på köpet generera extra trafik till butiken, trafik som förhoppningsvis kan leda till merförsäljning.

Konsumenten upplever ofta att själva köpet online är enkelt och smidigt men att det där sista steget i köpresan, ”the last mile”, lämnar en del att önska. Paket hamnar hos olika ombud, som har olika öppettider och som inte alltid är särskilt behjälpliga med returer. PostNords rykte är för tillfället inte det bästa, men till deras försvar kan möjligtvis sägas att våra nya e-handelsvanor skapat stora paketvolymer och att de växer i en takt som nog hade orsakat huvudbry för nästan vilken organisation som helst. Frågan är väl om kundnöjdheten hos de andra logistikbolagen är så mycket bättre.

Kunden vill ha kontroll över sin leverans och allra helst kunna styra över när, var och hur paket ska levereras. Hemleverans är bekvämt men ingenting kunden vill anpassa sitt liv efter. Om hemleveransen upplevs som krånglig framstår istället en låst och säker leveransbox nära bostaden eller jobbet som ett attraktivt alternativ. Trenden pekar dock åt att hemleveranserna, som än så länge står för en blygsam del av det totala antalet leveranser, kommer att öka stort i omfattning. Digitala låslösningar som möjliggör leverans hela vägen in i bostaden är på frammarsch. Likaså samleveranser, till exempel att dina apoteksvaror kommer tillsammans med dina matkassar.

En inte alltför vild gissning från vår sida är att vi befinner oss i en övergångstid och att vi om 5-10 år inte längre ser något behov av click & collect på våra handelsplatser – då har nog logistikbolagen lyckats reda ut det där med ”last mile” hela vägen hem till kunden. 

www.mindretail.se